Despre cureaua de distributie

Despre cureaua de distributie

Ce este cureaua de distributie si care este rolul acesteia?

Functionarea motorului se bazeaza pe o sincronizare perfecta tot timpul. In timp ce motorul parcurge cei patru timpi (admisie, compresie, ardere, evacuare), el are nevoie de sincronizare intre arborele cotit si arborele cu came.


Arborele cotit misca pistoanele, in timp ce arborele cu came deschide si inchide supapele de admisie si evacuare cu o precizie buna. O mica decalare in acest sistem sincronizat duce la un impact intre pistoane si supape. Rezultatul: distrugerea completa a motorului.

Ei bine, cureaua de distributie joaca un rol extrem de important, fiind responsabila de sincronizarea celor doi arbori. Ea este fabricata din cauciuc sau material sintetic special conceput pentru o durata mai mare de viata. Pe interior, orice curea are un numar fix de dinti si este atasata in partea de sus de arborele cu came, iar jos se ataseaza de arborele cotit, facand legatura intre cei doi arbori, asigurand functionarea acestora in deplina sincronizare.

Pentru anumite modele auto, cureaua de distributie poate pune in functiune si pompa de apa.

Majoritatea masinilor foloseste curea de distributie, insa sunt si masini care folosesc lanturi de distributie. Amandoua prezinta avantaje si dezavantaje: cureaua este mult mai silentioasa, insa trebuie schimbata mai des; lantul are o durata de viata mai lunga si implicit o siguranta mai mare. Avantajul lantului este ca incepe sa scoata sunete inainte de a ceda, astfel avand timp berechet sa il schimbi inainte de a ceda.


Daca o curea de distributie nu functioneaza cum trebuie, pot aparea fel si fel de probleme, iar printre simptome putem mentiona:

Motorul nu mai merge rotund

Cureaua de distributie uzata va aluneca si poate sari cativa dinti. Sincronizarea dispare si supapele de admisie si evacuare vor fi actionate intarziat sau mai devreme decat ar fi normal. Motorul va rula defectuos.

Martorul „check-engine” se va aprinde in bord

Masinile moderne au o serie de senzori. Unii dintre ei vor semnala faptul ca motorul nu mai ruleaza cum trebuie, iar martorul de check-engine te va atentiona ca ai o problema ce trebuie investigata.

Zgomot ca de „ticait” la motor

Motorul nu mai este lubrifiat cum trebuie, iar culbutorii (tachetii) incep sa bata, zgomotul fiind asemanat cu unul ca de ticait.

Motorul nu mai porneste

Se intampla cand cureaua este deja rupta. Vei auzi motorul ca incearca sa porneasca, insa nu vei avea o pornire. Este recomandat sa nu mai incerci sa il pornesti fara sa remediezi problema – de altfel, daca aceasta curea se rupe in mers, iti recomand sa opresti imediat motorul.

Presiune scazuta de ulei sau uleiul va curge

In capatul arborilor vom gasi niste role pe care cureaua sta asezata. Intre aceste role si blocul motor exista niste simeringuri care impiedica uleiul sa curga din motor. Daca aceasta curea se slabeste, sunt sanse destul de mari ca aceste simeringuri sa nu mai etanseze complet, iar motorul va pierde ulei.

Asadar, cureaua de distributie nu e de neglijat. Daca nu esti sigur cand trebuie sa schimbi cureaua/lantul de distributie, verifica cartea masinii sau contacteaza-ma pentru a programa o revizie. Tot atunci putem verifica si starea curelei / a lantului.


Despre autor

Diag-Zone administrator

Pasionat de tot ce are 4 roti si un volan, efectuez diagnoze auto computerizate, mecanica auto, electrica auto si reparatii tip PDR pentru vehicule fabricate intre anii 1993-2021 la preturi corecte.