Despre uleiul pentru cutia de viteze

Despre uleiul pentru cutia de viteze

La fel cum motorul masinii tale are nevoie de un lubrifiant special care sa ii protejeze componentele de degradare sau coroziune (vezi articol aici), asa si cutia de viteze are nevoie de un ulei special – numele lui este „ulei de transmisie”.

Pastrarea nivelului optim de ulei de transmisie este la fel important pentru o buna functionare a masinii precum uleiul de motor, dar si lichidul de frana, deci nici acest aspect nu este de neglijat.


Cum se verifica nivelul uleiului pentru cutia de viteze?

In functie de tipul de transmisie folosit (automata/manuala) vei gasi o tija de masurare a uleiului. In general, cutiile de viteze manuale nu au o tija de masurare a acestui ulei, intrucat sunt umplute din fabrica si nu necesita completare sau inlocuire. Uleiul se schimba doar in cazul reparatiilor la cutia de viteze.

Pentru cazul autoturismelor cu transmisie automata, tija de masurare este mai scurta si de culoare rosie (de regula). Unele autoturisme pot marca aceasta tija.

In multe cazuri, este necesara o verificare a manualului utilizatorului: in acest manual este mentionat unde se afla tija de masurare a uleiului de transmisie – in general pentru autovehiculele cu propulsie pe rotile spate (tractiune spate), tija se afla de regula in compartimentul din partea cea mai apropiata de scaunul pasagerilor, iar pentru autovehiculele cu propulsie pe rotile din fata (tractiune fata), tija se afla pe partea soferului, de o parte si de cealalta a cutiei de viteze.

Multe masini nu mai au tija de masurare a uleiului, aceasta fiind inlocuita cu o unitate incapsulata, care necesita un proces mult mai amplu de verificare a nivelului uleiului. Acest proces implica dispozitive de testare electronica, precum scanarea computerizata. Acest lucru face ca soferii acestor masini sa nu mai fie suficient de competenti pentru a verifica singuri nivelul uleiului de masina. Daca te afli printre ei si masina ta nu are o tija de masurare a uleiului de motor, fa-i o verificare la un mecanic de cateva ori pe an. Daca masina ta are totusi o tija de masurare a uleiului de transmisie, te sfatuiesc sa ii faci o verificare periodica.


Pentru verificarea corecta a uleiului, masurarea nivelului se va face cu motorul oprit. Trebuie sa scoti tija afara si sa o stergi cu o carpa curata. Apoi o vei introduce inapoi si o vei lasa in rezervor aproximativ 5 secunde – scoate-o si vei verifica nivelul uleiului.

Doua alte lucruri importante pentru verificarea uleiului de transmisie sunt reprezentate de culoarea si mirosul uleiului: culoarea indica rapid momentul cand trebuie schimbat uleiul, un ulei bun trebuie sa isi pastreze mereu culoarea. Ea este, de regula, maronie-galbuie, semi-transparenta, pentru transmisiile manuale si rosuie pentru transmisiile automate (un ulei rosu inchis sau maroniu semnaleaza faptul ca uleiul trebuie inlocuit). Daca uleiul are un miros ca de ars sau gasesti diverse particule in el, este necesara o verificare amanuntita la mecanic.

Asadar, daca ai nevoie de o consultatie cu privire la tot ce tine de transmisia autoturismului tau, contacteaza-ma pentru o programare.


Despre autor

Diag-Zone administrator

Pasionat de tot ce are 4 roti si un volan, efectuez diagnoze auto computerizate, mecanica auto, electrica auto si reparatii tip PDR pentru vehicule fabricate intre anii 1993-2021 la preturi corecte.