Martorii de bord explicati

Martorii de bord explicati

Martorii de bord sunt primii avertizori ai unor probleme, uzuri, erori sau defectiuni la anumite sisteme ale masinii, dar si informare a rularii curente.

Numarul acestora difera de la un model de autovehicul la altul si de la un producator la altul, insa ce este important de luat in considerare este insemnatatea lor.


Pentru inceput, trebuie sa stim ca exista 3 tipuri indicatori, diferentiati prin coduri de culori. Astfel:

  • martori de culoare rosie
  • martori de culoare galbena / portocalie
  • martori de culoare verde / albastru

In acest articol va voi prezenta denumirea si explicatia lor.

Martorii de bord de culoare rosie

Martorii de culoare rosie pot indica o problema serioasa sau o problema legata de siguranta care necesita interventia imediata a soferului:

1. Portbagaj deschis – apare cand portbagajul nu este inchis corespunzator sau este complet deschis.


2. Nivel scazut al combustibilului – odata aparut, se recomanda alimentarea cu prima ocazie. In functie de modelul masinii, in rezervor mai exista aproximativ 5-10 litri de combustibil, iar pentru rezervoarele de capacitate mica, aceasta rezerva ramasa poate fi mai mica de 5 litri.

3. Temperatura ridicata a motorului – odata aparut, se recomanda oprirea imediata a autovehiculului si remedierea problemei care face acest martor sa se aprinda. Avand multiple cauze, este recomandata o diagnoza pentru identificarea exacta a problemei.

4. Uleiul de motor – acest martor poate indica mai multe probleme: temperatura uleiului prea ridicata, nivelul de ulei prea scazut, presiunea uleiului prea mica. La fel ca in celelalte cazuri, este recomandat sa se opreasca autovehiculul pentru remedierea problemei.

5. Probleme motor sau emisii – celebrul „check engine”, martorul se aprinde in momentul cand apare o problema la sonda lambda, capacul rezervorului, convertorul catalitic, probleme la bujii, ori alte componente din interiorul motorului. Avand in vedere ca acest martor poate semnala prezenta diferitelor probleme, doar diagnoza auto va detecta problemele exacte.

6. Portiere deschise – una sau mai multe usi sunt deschise, in timp ce motorul este pornit sau contactul este in pozitia II.

7. Lumini de ceata fata aprinse – desi este regasit pe unele masini sub culoare verde, poate fi regasit si pe culoare rosie. Motivul pentru care este regasit si pe culoare rosie se datoreaza faptului ca soferul poate fi amendat daca circula cu farurile de ceata aprinse atunci cand nu este ceata. Asadar, simbolul atrage atentia acestuia ca sa se asigure ca foloseste luminile corespunzator.

8. Probleme servodirectie – de regula, aprinderea acestui martor arata ca nivelul de ulei pentru servodirectie din vas este scazut. Daca intr-adevar este scazut, trebuie completat cat mai curand posibil. Daca martorul ramane in continuare aprins, este necesara o investigatie amanuntita la un service.

9. Nivel lichid parbriz scazut – acest martor poate fi uneori si de culoare galben/portocaliu – se aprinde atunci cand nivelul lichidului de spalat parbrizul are un nivel scazut. Pentru ca acest indicator sa se stinga, este necesara completarea cu lichid corespunzator anotimpului.

10. Placute de frana uzate – acest martor poate semnala fie o uzura accentuata a placutelor de frana, fie o defectiune a senzorului, fie o problema la nivelul lichidului de frana.

11. Problema sistem pornire al masinii – imobilizatorul electronic sau o alta componenta a sistemului de pornire functioneaza defectuos – chiar si o cheie de contact ramasa fara suficienta baterie pentru telecomanda, sau poate reprezenta o defectiune mai complexa. Pentru identificarea exacta a cauzei, este necesara o diagnoza auto.

12. Problema la bateria cheii – de regula semnalizeaza baterie aproape descarcata a cheii.

13. Probleme la sistemul de tractare – reprezinta fie o defectiune la nivelul luminilor remorcii, ori cuplarea necorespunzatoare a carligului retractabil.

14. Capota deschisa – semnalizeaza o capota deschisa sau neinchisa corespunzator.

15. Problema suspensie pneumatica – poate semnaliza mai multe probleme ale suspensiei pneumatice. Pentru identificare exacta a problemei este necesara o diagnoza auto, intrucat se poate vorbi de o pierdere de aer sau defectiuni ale unor senzori.

16. Avertior parasire banda de mers – disponibil doar pentru masinile dotate cu sistem de mentinere a benzii de rulare (Lane Assist), martoru lde aprinde pentru a atrage atentia soferului ca autovehiculul nu mai este incadrat corespunzator pe banda sa.

17. Defectiune sonda lambda – sistemul de injectie sa limiteze puterea maxima a motorului si raspunsul la acceleratie. Cauzele pot fi multiple, motorul nu va mai functiona corect si este necesara o diagnoza auto pentru identificarea acestora.

18. Centura siguranta necuplata  se aprinde de regula daca soferul sau pasagerul din fata nu are centura de sigurata cuplata in timp ce masina este in mers. Este acompaniat de un semnal acustic. Ambele semnale (vizual/aacustic) sunt dezactivate automat in momentul cuplarii centurii.

19. Avertizare distanta fata de alt autovehicul – daca distanta fata de un autovehicul scade sub limita minima de siguranta, indicatorul in cauza va atentiona riscul unui accident. In multe cazuri, avertizarea vizuala este acompaniata de un avertisment acustic.

20. Frana de parcare cuplata – frana de parcare este activata si ca vehiculul ar trebui sa fie imobilizata. Daca este insotita de inca un martor, cum ar fi cel de uzura al placutelor de frana, poate semnala o problema la sistemul de franare.

21. Problema la bateria sau alternatorul autovehiculului – martorul se aprinde intotdeauna la momentul pornirii masinii – insa se stinge dupa cateva secunde. Daca ramane in permanenta aprins, acest lucru poate semnala o problema cu bateria, cu alternatorul sau un cablu de conectare. In cazul unei probleme cu alternatorul, masina va functiona pe baterie si, dupa aceasta se va descarca complet, masina nu va mai functiona. In aceasta situatie, este necesara o investigare minutioasa.

22. Sistem franare – apare cand frana de mana este cuplata, dar poate semnaliza si o problema serioasa la sistemul de franare in cazul in care frana de mana este decuplata si martorul ramane in continuare aprins.

23. Probleme airbag – airbag dezactivat sau exista un risc sa nu functioneze corespunzator – in cea de-a doua situatie, sistemul de siguranta pasiva se poate declansa fara motiv sau din contra, sa nu se deschida in eventualitatea unui accident. O investigatie minutioasa este necesara.

24. Avertizare privind ABS (Anti-lock Braking System) – acest martor poate semnala o problema severa a sistemului de ABS, iar soferul poate pierde controlul masinii de fiecare data cand franeaza brusc. In cel mai fericit caz, poate viza doar senzorii ABS, nu si mecanismul in sine. Daca acest martor se aprinde insa, este necesara o diagnoza auto pentru identificarea exacta a problemei, intrucat sistemul ABS poate sa nu functioneze deloc daca acest martor este aprins.

 

Martorii de bord de culoare galbena/portocalie

Daca martorii din bord au culoarea galbena sau portocolaie, aprinderea acestora pot semnala activarea functionalitatii lor, pot semnala insa necesitatea unei reparatii, sau o eventuala inlocuire a unei componente.

25. Sistem de control al stabilitatii – in general, martorul palpaie atunci cand vehiculul se deplaseaza pe suprafata cu aderenta redusa. Atunci cand este dezactivat sau este defect, el va ramane tot timpul aprins.

26. Apa in filtrul de combustibil – dupa cum spune numele, semnalizeaza prezenta apei in filtrul de combustibil. Motorul trebuie oprit imediat ce se aprinde acest martor in bord. Reparatia consta in eliminarea apei din filtrul, iar daca acest lucru nu e posibil, se recomanda inlocuirea filtrului.

27. Degivrare luneta – se aprinde odata cu actionarea butonului pentru dezaburire/dezghetare a lunetei.

28. Degivrare parbriz – in mod similar, se aprinde odata cu actionarea butonului pentru dezaburire/dezghetare a parbrizului.

29. Senzor de ploaie – odata aprins, acesta inseamna ca nu functioneaza in parametri optimi si este necesara vizita la un service.

30. Stergatoare de parbriz automate – daca acest martor e aprins, inseamna ca modul automat al stergatoarelor de parbriz este activat. Functioneaza doar pe baza datelor culese de senzorul optic instalat, de regula, in parbriz.

31. Avertizare eleron – valabil doar pentru autovehiculele dotate cu eleron automat, ce asigura nivel mai ridicat al apasarii aerodinamice la viteza ridicata.

32. Avertizare plafon decapotabil – sistemul de decapotare nu functioneaa corect sau intampina o problema la deschidere sau inchidere, neputand depasi o viteza prestabilita de producator in aceste conditii.

33. Faruri adaptive – probleme la sistemul adaptiv al farurilor. Problemele sunt de mai multe tipuri, in teorie pot fi listate in cartea tehnica a masinii. Pentru investigatii suplimentare se poate recomanda o diagnoza auto.

34. Control inclinare faruri – inclinarea fasciculului luminos nu mai este reglata corect sau nu mai este posibila. Se recomanda evitarea deplasarii pe intuneric pana la remedierea problemei.

35. Cheia de service – posesorul autoturismului trebuie sa programeze o revizie sau verifice in service. Motivele sunt diverse, doar o diagnoza auto poate explica motivul exact pentru aprinderea acestui articol in bord.

36. Airbag dezactivat – airbagul a fost dezactivat in mod voluntar de catre sofer.

37. Avertizare filtru particule – se aprinde cand regenerarea filtrului de particule nu a decurs in conditii optime.

38. Sistem asistenta coborare pante – se aprinde odata cu activarea functiei „Coborare panta asistata”.

39. Avertizare lumini frana – odata aprins, semnaleaza faptul ca un bec de stop pe frana s-a ars si trebuie inlocuit.

40. Bec ars – semnaleaza faptul ca un bec s-a ars: la faruri, stopuri, semnalizare sau orice alt bec.

41. Cuplare pedala ambreiaj – soferul trebuie sa apese pedala de ambreiaj pentru pornirea motorului.

42. Cheia nu se afla in masina – disponibil doar pentru autoturismele ce permit accesul si pornirea fara cheie, martorul se aprinde doar atunci ca nu detecteaza prezenta cheii in habitaclu. Asadar, masina nu va porni pana cand cheia nu va ajunge in habitaclu.

43. Probleme senzor lumina – aprinderea farurilor automata nu mai functioneaza. E necesara o diagnoza auto pentru a investiga cauza problemei.

44. Avertizor modul iarna – martorul se va aprinde in bord daca temperatura exterioara este de sub 4 grade Celsius; semnifica risc crescut de derapaje.

45. Presiune scazuta in anvelope – se aprinde cand unul sau mai multe anvelope au presiunea sub nivelul recomandat sau cand e o problema de senzor la intregul sistem, fiind necesara o diagnoza pentru investigatii suplimentare.

46. Avertizare temperaturi scazute – se aprinde cand temperatura exterioara este sub 4 grade Celsius, reprezentand riscul depunerii de polei pe carosabil – similar cu senzorul descris la nr. 44 din aceasta lista.

47. Bujii / Avertizare preincalzire – martorul este regasit doar la masinile cu motoare diesel; indica o problema la bujii, sau o defectiune in ce priveste contactul pedalei de frana sau cu probleme cu senzonul de evacuare, de presiune si temperatura. Este necesara o diagnoza auto pentru investigarea problemei.

48. Lumini de ceata spate aprinse – martorul se aprinde la pornirea luminilor de ceata aflate in interiorul lampilor spate (stopuri).

 

Martorii de bord de culoare verde/albastra

Martorii albastrii sau verzi au rol doar de indicatori. In rare ocazii, martorii acestia pot palpai, caz in care ar trebui sa apelati la o diagnoza pentru investigari amanuntite.

49. Cruise control activat – optiunea pilot automat este activata – viteza de deplasare este constanta si mentinuta automat de catre computerul masinii. Indicatorul se va stinge in momentul actionarii pedalei de frana sau daca se dezactiveaza manual din bord/maneta aferenta pilotului automat.

50. Semnalizare/avarii – afiseaza directia in care se semnalizeaza sau, pentru cazul avariei, ambele sageti se vor aprinde intermitent. Este acompaniat de un semnal acustic intermitent, concomitent cu aprinderea acestuia. Poate semnaliza si un bec de semnalizare ars, ritmul semnalului acustic fiind mai ridicat.

51. Apasati pedala de frana – disponibil doar in cazul masinilor prevazute cu cutie de viteza automata, solicita actionarea pedalei de frana pentru pornirea motorului.

52. Volan blocat – sistemul antifurt al masinii blocheaza volanul, cheia nemaifiind in contact.

53. Indicator faza scurta – semnalizeaza aprinderea fazei scurte.

54. Indicator lumini intalnire sau pozitii aprinse – se activeaza odata cu aprinderea luminilor de pozitie.

55. Indicator faza lunga – se activeaza doar la cuplarea fazei lungi.


Despre autor

Diag-Zone administrator

Pasionat de tot ce are 4 roti si un volan, efectuez diagnoze auto computerizate, mecanica auto, electrica auto si reparatii tip PDR pentru vehicule fabricate intre anii 1993-2021 la preturi corecte.